TOP 100 NAJVEĆIH F1 VOZAČA IKAD – #11 – #100
#11 Kimi Raikkonen
Kimi je možda Iceman, ali kad se ovom Fincu stvarno žuri u bolidu Formule 1, svi rivali su u ozbiljnoj nevolji. Räikkönen je danas, još uvijek, prirodno možda najbrži čovjek u Formuli 1. Njegov talent je ozbiljno ogroman, njegova opuštenost, flegmatičnost i neimpresioniranost modernim medijima još raskošnija. Alonso i Hamilton su mu blizu, ali Kimi je svjetski prvak u nedostatku želje da se dopadne novinarima. Njegova je veličina je i u tome: jednostavno mu ne trebaju dokazi ljubavi. On savršeno dobro zna koliko vrijedi. A kad je njegov bolid namješten točno onako kako želi, gotovo nitko danas u Formuli 1 nije mu ravan. Još uvijek.
Iz čista mira, nakon naslova s Ferrarijem, puk…reli, nascar, utrke kamiona…U reliju nije ništa posebno napravio pa zašto se ne bi vratio. Pobjeda s Lotusom pa prošle godine Ferrari u partnerstvu s Alonsom. Mali zastoj i ove godine ćemo znati. jel to bilo to od velikog Finca il još ima magije..? Vettel i preporođeni Ferrari će iz njega izvući sve najbolje što Kimi ima. Možda ga lansira i prema još jednom naslovu iako su sve naznake da ga Seb zasada drži pod kontrolom.
#12 Niki Lauda
Neuništiv. Ono čuveno “Voziš kao…” prvi sam put čuo uz Laudino prezime. Ima ga posvuda, gdje je F1 tu je i on, iako mu osim utrkivanja ništa drugo nije polazilo za rukom. Da ne spominjem da je u prognozama u najmanju ruku dobar kao i ja.(MJ)
Audaces fortuna juvat (hrabrima sreća pomaže) pretvoreno je sedamdesetih u Laudaces fortuna juvat. Vjerojatno jedini vozač Formule 1 koji je primio posljednju pomast, a nije otišao na sastanak s Gospodinom. Na starom Nürburgringu, 1. kolovoza 1976., imao je strahovitu nesreću, ali su ga na Bergwergu spasili kolege Arturo Merzario, Brett Lunger, Guy Edwards i Haral Ertl. Koštalo ga je to svjetskog naslova i jednog uha, ali je ostao živ i osvojio tri naslova prvaka. Prilikom tridesete obljetnice tog događaja, okupio je na mjestu nesreće veliko društvo i onda posegnuo u travu gdje je bilo pripremljeno veliko svinjsko uho, rekavši ”Konačno sam ga našao…” Mlađahni Luca di Montezemolo vodio ga je do dva naslova u sedamdesetima, da bi raskid s Ferrarijem bio dosta bučan i optužujući s obje strane. Ubrzo penzija, pa mamac za povratak od strane Ron Dennisa. Odužio se trećim naslovom i to za samo pola boda ispred Alaina Prosta. Oni koji danas duže prate njemački RTL, kažu da ne bi imali ništa protiv da se ponovo vrati u kokpit jer ga ponekad nije lako slušati.
Sad dirigira u Benzu i to radi maestralno.
#13 Sir Nigel Mansell
”Our Nige” je bio truba u početku kad je zasjeo u treći JPS Lotus. No, izrastao u jednog od najboljih vozača ikada. Naslov je osvojio u premoćnom Williamsu ali su ga njegove vožnje ranijih sezona učinile velikim. Od prve je postao prvakom Indya. Britaniji je donio prvi naslov nakon Jamesa Hunta i opet vratio F1 gdje joj je mjesto u koljevci auto sporta.
#14 Alberto Ascari
Možda prvi i posljednji veliki Talijan (uz Tazia Nuvolarija, naravno). Lik iz doba kad se na glavi umjesto kacige nosilo nešto kao kapa. Pojas za vezanje ili rolbar mu je bio poznat kao i internet. No, njegova doba i Fangiovo bilo je tolko romantično da je ovo danas samo blijeda slika. Sudbina i praznovjerje. Ascari je umro sa samo 36, isto kao i njegov otac, četiri dana nakon nesreće, isto kao i otac. Obojica po 13 pobjeda. Poginuo je u Monzi na testu nekoliko dana nakon što je u Monte Carlu letio u more i samo slomio nos. No, tamo je nastradala kaciga koja je nosila sreću. U Monzi je uzeo drugu…
#15 Ronnie Peterson
Najbrži vozač koji nikada nije bio svjetski prvak, Superswede je bio daleko najnadareniji vozač sedamdesetih, ikona cijele jedne generacije. Bio je čovjek, kako stoji u jednoj velikoj knjizi o F1 vozačima, kojeg su baš svi voljeli. Mirne sjevernjačke naravi, hladnokrvan i ekstremno samouvjeren, bio je prelijen za duge test-vožnje i razvojne procese. Radije je iz beznadežnih bolida izvlačio suluda vremena po krugovima. Bio je majstor zaobilaženja problema, vozač fantastične kontrole upravljanja i nadnaravnih refleksa. Bio je i daleko najbolje plaćen F1 vozač svoje generacije, čovjek kojega su se panično bojali svi rivali, uključujući i velikog Laudu, koji je iz bolničkog kreveta stavio veto na njegov dolazak u Ferrari, nakon Nürburgringa 1976. Kad je Ronnie umro nakon utrke u Monzi 1978. vrlo, vrlo malo je nedostajalo da posve napustim praćenje Formule 1. (M.J.)
#16 Mika Hakkinen
Između Kekea i Kimija smjestio se Mika (iz vrbika). Od mladih dana iznimno brz i kad je Andretti jnr dobio nogu u McLarenu, na prvim je kvalifikacijama u Estorilu bio brži od Senne. Mogao je držati konstantnost iz kruga u krug cijelu utrku. Ostao i poznat nakon što je na Spa prošao ”iznad” Michaela Schumachera, na kraju dugog ravnog dijela. Dva naslova prvaka sasvim zaslužena.
Nediljko Matijaš i Mika Hakkinen
#17 Gilles Villeneuve
Gilles bi danas saslušao Pat Frya i objašnjenje što su to DRS i KERS. No, da bi puno mario, i ne bi. Zanimala bi ga samo papučica gasa koju je često znao protjerati kroz pod kokpita. Gilles Villeneuve bio je ekstremni primjer što je to pravi trkač. Bilo u Monte Carlu, utrci motornih saonica na Aljasci ili na putu za samoposluživanje, morao je uvijek biti prvi. Gledateljstvo je to obožavalo. I njega. Samo šest pobjeda i daleko od bilo kakvog naslova osim u Formuli Atlantic. No, riječi kao što su briljantnost, virtuoznost i fantazija, u Formuli 1 pripadaju samo malom Kanađaninu koji je osvojio sva srca. Ono što su Rene Aronux (Renault) i on (Ferrari) napravili u Dijonu 1979. u borbi za drugo mjesto, vjerojatno je najuzbudljiviji dvoboj ikad viđen (YouTube!). Ovakvih bi dvoboja danas trebalo biti barem jedan po trci i mi bi bili jako zadovoljni. No, temperament ga je 8. svibnja 1982. stajao života u Zolderu. Možda smo dosadni, ali uvijek treba poslušati riječi Enza Ferrarija, prvog čovjeka našeg sporta,: ”U lijepim i ružnim trenucima uvijek se sjetim svoje obitelji, prijatelja i… Gillesa Villeneuvea”.
#18 Nelson Piquet
Stariji, naravno, onaj koji je više volio komade. (čak jurio i nešto po Zagrebu..) A kakvu je tek desnicu imao. A tek jezičinu koju vješto upotrebljava i danas. Čileanac Eliseo Salazar naučio je to otprilike u ovo vrijeme prije tridesetak godina. Tri naslova ali koja se ne mogu usporediti s, recimo, Ayrtonovim. Kod Nelsona je uvijek nešto falilo, neki sitni detalj iako je na stazi bio vehementan. Ružne naravi koja se nije kinjila uvrijediti Mansellovu ženu ”da je ružna”…
#19 Sir Jack Brabham
Majstor svog vremena. Velikan generacije u kojoj su Clark, Hill, Surtees, Moss..i kad je ostati živ bilo ”mission imposible”. Slava stigla s Cooperom koji je prvi stavio motor straga. 1962. osnovao svoju ekipu (kasnije je se dokopao Bernie) a 66. bio prvi koji je pobijedio u bolidu koji je nosio njegovo ime. Tri naslova prvaka u paklenoj konkurenciji.
#20 Jochen Rindt
Ostao je zapamćen kao jedini svjetski prvak koji je to postao posthumno. Poginuo je u Parabolici u Monzi jel je, po običaju, nešto puklo na Lotusu. Colin Chapman je često bio preko ruba da bi njegovi bolidi išli brzo. Genijalnih ideja ali često tragičnih. Rindt je ostao zapamćen po sjajnom talentu. Prethodnik Laude i Bergera, zapamćen je i po izjavi da aerodinamici nije mjesto u F1, kad se zbob prvih krilaca počelo letjeti..Dobio Monte Carlo u zadnjem krugu protiv Brabhama.
#21 Emerson Fittipaldi
Prvi koji je skrenuo pažnju da u Brazilu nema samo nogometaša. Po naslov s JPS Lotusom i Marlboro Texaco McLarenom. I onda, greška. Pokušao je pomoći bratovu Copersucaru ali to nije dobro završilo. Potom SAD i velika zvijezda. Imao je ime, brzinu i najveće zaliske u boksu..
Emerson Fittipaldi & Pele
#22 James Hunt
Pravi lik. Zadnji playboy formule 1. Od prebijene pare do milijuna pa opet na prosjački štap. Momčad Hesketh bila je stovrena za njega. Komadi, cuga i droga. U padoku kavijar i šampanjac, u monegaškoj luci ogroman brod mladog lorda Hesketha. McLaren mu je donio naslov jer Laudi se nije vozilo na vrlo kišnom Fujiju. No, James je prije svega bio vrlo brz, čvrstim i ponekad grubim stilom. U boksu često s pivčinom i cigaretom, gol do pasa i bosonog. E, kad bi danas barem u F1 bilo par ovakvih likova…
#23 Juan Pablo Montoya
Nema u povijesti Formule 1 puno vozača koji su mogli sve, ali onda im se ćefnulo i jednostavno su odšetali iz sporta. Pablo je ˝one and only˝, čovjek čiji sirovi talent možda najviše podsjeća na Petersona ili Räikkönena, ali i čija je latinska, skoro tekuća, opuštena narav naprosto nekompatibilna s Formulom 1 kakvu znamo danas. Odlazak u McLaren, k Ronu Dennisu, čovjeku opsjednutom redom, radom i disciplinom, koji je upravo u to vrijeme sve zalihe (ograničene) tolerancije trošio isključivo na Räikkönena, bio je fatalan. Budući da je Montoya skoro jedini danas u svijetu koji to može, rekao je Formuli 1 ˝Piss off˝, i zaplivao opuštenom američkom NASCAR scenom kao patka u vodi. Velik gubitak za Formulu 1, jer kad se Pablu dalo bio je istinski nedodirljiv.(M.J)
#24 Mario Andretti
Rođen u našem Motovunu ali, naravno, Talijan tj. Amerikanac. Vozio sve i sva i pobjeđivao..Indy, F1, Nascar, Sprint, GT..Naravno, uz pobjede u Indyu, naslov prvaka F1 s Chapmanom u JPS Lotusu uz pomoć Ronnie Petersona 1979. Postao prvakom dan kad je Ronnie imao gotovo pa beznačajnu nesreću u kojoj je slomio noge ali nakon koje je umro dan kasnije jer je mala koščica ušla u krvotok. Andreti je najbolji Amerikanac, Talijan i Hrvat ikada…
#25 Tony Brooks
Najbrži zubar na svijetu. Pobjede u Spa, Monzi i Neurburgringu. Sjajan stil. Brz i nepredvidiv. Prva pobjeda za britanski auto nakon WWII.
#26 Jenson Button
Svjetski prvak s Brawnom (plesali su samo jedno ljeto). Brz ali nešto malo fali da se nađe među besmrtnicima što će pokazati Alonso ako McLaren proradi ove godine.
#27 Damon Hill
Talenat nije bila jača strana. Naslov je zaradio zahvaljujući izrazito premoćnom Williamsu a izgubio ga iako je imao bolji auto od Schumija.
#28 Carlos Reutemann
Pomalo divlji ali često jako brz što su koristili Brabham, Ferrari i Lotus. Nakon karijere zamalo postao predsjenik Argentine.
#29 Robert Kubica
Kakva šteta. Daleko najtalentiraniji u svojoj klasi. Pobjeda s BMW-om u Kanadi, godinu nakon strahnovite nesreće. No, vrag nije dao mira i ”morao” je jedne zime u neki bezvezni talijanski reli. Slomljena ruka i F1 karijera. Danas solidan u WRC-u..
#30 Pedro Rodriguez
Hermanos (braća) Rodrigez najbolji su Meksikanci, po njima i nosi ime trkalište gdje se ove godine vraća F1. Posljednji pobjednik na starom Spa po kojem je teško bilo hodati a kamoli voziti 200…
#31 Jody Scheckter
#32 Dan Gurney
#33 Chris Amon
#34 John Surtees
#35 Alan Jones
#36 Jacques Villeneuve
#37 Graham Hill
#38 Stefan Bellof
#39 Jacky Ickx
#40 Denny Hulme
#41 Keijo Rosberg
#42 Rubens Barrichello
#43 David Coulthard
#44 Gerhard Berger
#45 Giuseppe Farina
#46 Mike Hawthorn
#47 Phil Hill
#48 Mark Webber
#49 Rene Arnoux
#50 Bruce McLaren
#51 Felipe Massa
#52 Francois Cevert
#53 Peter Collins
#54 Patrick Depailler
#55 Michele Alboreto
#56 Jo Siffert
#57 John Watson
#58 Jean Alesi
#59 Riccardo Patrese
#60 Didier Pironi
#61 Clay Ragazzoni
#62 Jacques Laffite
#63 Froilan Gonzales
#64 Jean Behra
#65 Wolfgang Von Trips
#66 Ralf Schumacher
#67 Elio De Angelis
#68 Eddie Irvine
#69 Heinz-Harald Frentzen
#70 Carlos Pace
#71 Johnny Herbert
#72 Theirry Boutsen
#73 Peter Revson
#74 Lorenzo Bandini
#75 Romain Grosjean
#76 Luigi Fagioli
#77 Eugenio Castellotti
#78 Patrick Tambay
#79 Nico Rosberg
#80 Stuart Lewis-Evans
#81 Ricardo Rodriguez
#82 Mark Donohue
#83 Jarno Trulli
#84 Luigi Villoresi
#85 Luigi Musso
#86 Alessandro Nannini
#87 Maurice Trintignant
#88 Richie Ginther
#89 Jean-Pierre Jabouille
#90 Joakim Bonnier
#91 Nick Heidfeld
#92 Tom Pryce
#93 Innes Ireland
#94 Jean-Pierre Jarier
#95 Giancarlo Fisichella
#96 Daniel Riccardo
#97 Jean-Pierre Beltoise
#98 Harry Schell
#99 Jochen Mass
#100 Max Verstapen
Autori:
Mladen Jergović
Vojan Jagić
Goran Dijaković
Bio je ovo Top 100 Najvećih F1 Vozača Ikad Motorsport.hr-a, bilo bi nam iznimno važno čuti vaše mišljenje i izbor…
USKORO: Top 10 najvećih uspjeha hrvatskih vozača u automotosportu.