STOP ZA Renault, Ladu, Sandero, Logan, AvtoVAZ, Geely, Kamaz… dug je popis brendova koji zaustavljaju proizvodnju u Majčici Rusiji
Što se događa na ruskom tržištu automobila? Prodaja novih automobila jenjava, a zbog ukrajinske krize u problemima je i najveći domaći proizvođač automobila i kamiona.
Ruska invazija na Ukrajinu nije izazvala probleme samo stranim proizvođačima automobila, koji su uglavnom obustavili proizvodnju u ruskim tvornicama ili se povukli s tržišta, nego je pogodila i najveće domaće proizvođače, Avtovaz i Kamaz.
Autovaz u vlasništvu Renaulta od 5. ožujka je bio zbog problema s opskrbom komponentama prisiljen zaustaviti proizvodnju u obje tvornice u Togliattiju i Iževsku, čije se ponovno pokretanje očekuje krajem idućeg tjedna. Očekuje se da će iz proizvodnih hala doći Lada Niva Legend i Lada Granta, dok će linije za Ladu Largus i Xray te Renault Logan i Sandero biti zaustavljene barem ovog tjedna. Većina proizvodnih jedinica za proizvodnju i isporuku automobila, kao i za servis i druge postprodajne usluge, radit će puno radno vrijeme tijekom tjedna.
Nastavit će s radom i tvrtke koje se bave proizvodnjom i distribucijom rezervnih dijelova. Ranije je iz Avtovaza priopćeno da je ovogodišnji kolektivni dopust, koji bi trebao biti od 25. srpnja do 14. kolovoza, pomaknut na razdoblje od 4. do 21. travnja jer žele osigurati potrebne zalihe komponenti za stabilnu proizvodnju u obje tvornice. Od druge polovice prošle godine, AvtoVAZ privremeno obustavlja proizvodnju zbog nedostatka poluvodiča, a prisilna gašenja pokušavaju nadomjestiti produljenjem radnih tjedana i usklađivanjem smjena prema trenutnom stanju opskrbe. Istodobno, logističke probleme uzrokovane ukrajinskom krizom odlučili su riješiti traženjem dobavljača iz azijskih zemalja, a sankcije Rusiji su na popisu nepoželjnih tvrtki u Europi. U travnju i svibnju, unatoč svim poteškoćama, nastavljaju s proizvodnjom novog modela modela kamiona K4 i K5 generacije. Prema riječima generalnog direktora Sergeja Kogogina, zadatak Kamaza je da od siječnja 2023. počne sklapati vozila K5 bez sudjelovanja stranih partnera. Početna količina kamiona bit će mala, ali tvrtka ne namjerava odustati od proizvodnje.
Posljedice ukrajinske krize proširile su se i na susjednu Bjelorusiju. Tamošnja tvornica BelGee, koja je u vlasništvu kineskog Geelyja, prekinula je proizvodnju do 1. travnja zbog prekida u isporuci komponenti. Kineski proizvođač automobila rekao je da su komponente već na putu, a zalihe automobila u maloprodaji dovoljne su da zadovolje potražnju potrošača. Tvornica, koja trenutno proizvodi tri modela Gelly, otvorena je 2017. godine i može proizvoditi oko 60.000 automobila godišnje, od čega 90 posto ide na rusko tržište. Nakon prošlogodišnjeg povećanja od 4 % u odnosu na 2020., prodaja novih automobila počela je opadati u veljači, u odnosu na 5 % u odnosu na veljaču prošle godine. No, prava kriza vjerojatno tek dolazi zbog nagomilanih problema i devalvacije rublje.
Fotografije: Avtovaz