Featured Izbor uredništva Servis Tehnika Vijesti Zanimljivosti

Tehnički pregled: najčešći potrebni servisi, 1. dio


Pri kupnji rabljenog automobila neki od bitnih kriterija su starost i kilometraža, a tu se otvara novi izbor: kupiti manji i tehnički jednostavniji automobil s manje elemenata koji se mogu pokvariti i s jeftinijim zamjenskim dijelovima, ili kupiti automobil više klase za desetinu izvorne cijene koji je izrađen po višim standardima, ali je potencijalno skuplji za održavanje? Prosječna starost osobnog automobila u Hrvatskoj je 12 -13 godina. Danas je na našem tržištu najdulje jamstvo za novi osobni automobil 7 godina (Kia i dalje nudi jamstvo od 7 godina ili 150.000 km), a i standardi kvalitete izrade automobila trebali bi biti viši, makar će to tek vrijeme i kilometri pokazati. No, bez obzira na starost i kilometre, potrebno je kontrolirati kritične točke automobila. Osim ozbiljnijih mehaničkih ili strukturnih/limarskih problema (hrđa) za koje šansa raste s godinama, kilometrima i načinom uporabe, ističemo nekoliko relativno brzih servisa koje je preporučeno obaviti redovno, a pogotovo prije tehničkog pregleda: i zbog sigurnosti vozila u prometu i zbog toga što su to točke zbog kojih se na tehničkom pregledu najčešće ne prolazi.

Gume
Gume ili pneumatici ne smiju biti napuhani na neodgovarajuću vrijednost (preniski, ali ni previsoki tlak – tlak se mijenja ovisno o temperaturi gume/plina u gumi), ne smiju biti izlizanog gaznog sloja i ruba, niti imati kvrge ili oštećenja poput zarezanih ili otkinutih komada. To povećava rizik od pucanja ili ispuhivanja, povećava stres gume koji raste s brzinom vrtnje ili opterećenja gume, a time trpi ovjes i/ili upravljački mehanizam zbog disbalansa (osjetimo da guma trese). Općenito, s vremenom i normalnim habanjem posebnog gaznog sloja s ripnama, guma gubi svoja svojstva, uključujući sposobnost istiskivanja vode i prianjanja na mokroj podlozi. Pri odabiru nove gume (pratite vjerodostojne testove guma) dobro je obratiti pozornost na deklarirana svojstva, namjenu (npr. ljeto ili zima) i provjeriti ima li guma odgovarajuće certifikate. Gume su pri procesu proizvodnje premazane raznim kemikalijama (npr. lubrikantima radi odvajanja nove gume od proizvodnog kalupa) koje negativno utječu na svojstva gume pa treba pripaziti nakon montaže novih guma; prvih nekoliko kilometara (pa i stotinu, ovisno o načinu vožnje) nove su gume skliske pa drže lošije od očekivanog – to se primjeti već i u sporim raskrižjima i duljem zaustavnom putu uz aktiviranje ABSa.

Svjetla
Osim intenziteta i usmjerenja snopa, automobili su osjetljivi i na propadanje plastičnog vanjskog kućišta farova, pogotovo modeli s kraja 1990-ih i početka 2000-ih kada je dosta proizvođača prelazilo sa staklenih na plastične farove. Mikropukotine, toplinsko stezanje i širenje, sudari s kukcima, prašinom i kamenčićima, a i sunčevo UV zračenje požute, zamagle i matiraju plastiku farova (staklo je teže, ali otpornije pa na starijim automobilima je to rjeđi problem). Ako oštećenja nisu dubinska, plastika se može polirati. Obično se koriste abrazivne paste i paste za poliranje, sporohodne polirke i zaštitni premaz nakon poliranja, koje traje manje od jednog sata uključujući pripremu. Tako se skine oštećeni sloj plastike i vraća prozirnost kućišta. U susjednim državama poput Njemačke se strože gleda na automobile u prometu s matiranim – neispravnim farovima.

Ulje za kočnice
Osim očite ispravnosti kočnog sustava (sila kočenja i podjednaka kočna sila na lijevoj i desnoj strani automobila), kontrolira se i ulje za kočnice. U sustavu normalno kondenzira vlaga pa se ulje s vremenom miješa s vodom, a time gubi svoja svojstva: primjesa vode ulju snizuje vrelište, a može omogućiti i koroziju elemenata sustava. Rad kočnica pretvara kinetičku energiju u trenje, tj. toplinu, a sustav se grije i hidrauličkim radom. Potrebno je visoko vrelište za sigurno funkcioniranje sustava, bez opasnosti da se stvori mjehur od isparene tekućine koji bi uzrokovao prekid rada sustava, tj. otkazivanje kočnica. Vrelište novog ulja ovisi o kemijskom sastavu i načinu skladištenja te iznosi oko 230°C. Preporuča se godišnja kontrola, a izmjena svake dvije godine – ovisno o prijeđenoj kilometraži. Na tehničkom pregledu se kontrolira upravo tako da se zagrije do vrenja: ako je vrelište ispod 155°C (a to je već pri udjelu vode od 3-4 %), automobil je tehnički neispravan. Izmjenu treba znati obaviti tako da u sustavu ne ostane zraka.

U idućem dijelu teme možete pročitati o zahtjevnijim servisima koje se ne smije zanemariti. I ti se servisi tiču dijelova zbog kojih se često pada na tehničkom pregledu, ako su neispravni.



Source link

Related Posts