Tekućine koje treba provjeriti na svakom automobilu
Za normalan rad automobila potrebne su razne tekućine koje održavaju optimalnu radnu temperaturu, pomažu kod kočenja, rashlađuju, služe za pranje i još štošta. Kada malo bolje pogledamo cijeli sustav shvaćamo da je za njegovo funkcioniranje nužno pratiti stanje, odnosno količinu raznih tekućina.
Samo neke od tih tekućina su razna ulja, antifriz, voda. Neke od njih potrebno je provjeravati na redovitoj bazi. Saznajte koje je tekućine i kada nužno provjeravati kako bi se znalo u kakvom je stanju vaše vozilo i prijete li mu razni kvarovi. Dobra je strana priče što provjeru mogu napraviti i totalni laici te nije potrebno tražiti pomoć majstora. Treba imati na umu da svaki tip i marka vozila ima neke svoje posebna pravila kada se radi o tempu provjere, ali ovdje su okvirni vremenski intervali.
MOTORNO ULJE
Čim dobijemo automobil, odnosno vozačku dozvolu, trebamo naučiti gdje i kako provjeriti motorno ulje. Ovo je jedno od najvažnijih ulja u svakom vozilu i bitno je da uvijek bude na stalnoj razini kako ne bi došlo do kvarova većih razmjera. Kada je automobil u dobrom stanju, ne troši ulje pa se često po tome troši li motorno ulje ili ne može znati u kakvom je stanju vozilo. Kod većine automobila potrebno je samo podignuti haubu, pronaći spremnik ulja, podignuti mjerač, obrisati ga i opet gurnuti unutra te ćemo saznati koliko ima ulja. Dakako, na mjeraču postoji označeno koji je normalan nivo ulja te ako u vašem automobilu količina ne odgovara preporučenom, potrebno ga je dodati. Ako ste primijetili da često fali ulja, nešto ne valja i svakako je dobro čim prije otići k mehaničaru. Ovu provjeru dovoljno je odraditi jednom mjesečno, a radi se dok je motor ugašen. Kada se radi o potpunoj zamjeni ulja iz spremnika, ona se obično preporučuje svakih prijeđenih 15,000 kilometara ili jednom godišnje ukoliko se vozilo previše ne koristi. Također, kod novijih vozila se često ističe kako se promjena ulja može odgoditi do čak 30,000 prijeđenih kilometara, ali većina mehaničara ipak ne preporučuje čekati toliko dugo.
ULJE MJENJAČA
Dok vozimo često prebacujemo iz brzine u brzinu i sve ide veoma glatko. Zaboravljamo da je ručka za mijenjanje brzina povezana s cijelim sustavom, popularno zvanim getriba za čije je funkcioniranje potrebno ulje. Ulje mjenjača provjerava se jednako kao i motorno ulje, samo s tom razlikom da motor na vozilu treba biti upaljen. Ulje u ovom sistemu nikada ne smije biti na niskoj razini i ne smije mirisati kao da je spaljeno. Treba znati da ulje s vremenom mijenja svoj viskozitet, a samim time i funkciju koja mu je namijenjena pa je potrebno promijeniti ga, posebice u ovom slučaju ako je ulje mjenjača promijenilo svoju boju i ima miris na paljevinu. Također, postoje automobili s automatskim mjenjačem ili ručnim, a to sve utječe na to koliko često se ulje treba mijenjati.
TEKUĆINA ZA HLAĐENJE
Ovo je antifriz, a služi za rashlađivanje sistema vozila. Naime, u motoru se zbog stalnog trenja raznih dijelova te sagorijevanja goriva stvara veoma visoka temperatura. Stoga, kada se sustav ne bi hladio, temperatura bi dosegla razorne visine i vrlo brzo došlo bi do fatalnih kvarova. Kako bi se stalno odražavala optimalna radna temperatura zaslužna je upravo rashladna tekućina. Provjera antifriza također ne zahtjeva mnogo posla, a najbolje je učiniti dva puta godišnje, prije ljeta i prije zime. Važno je znati da se rashladna tekućina nikada ne smije provjeravati dok je automobil još vruć ili topao već kad se sasvim ohladi.
ULJE KOČNICE
Ulje u kočnicama najbitnije je za dobro kočenje, to nikada ne smijemo zaboraviti. Stoga je bitno da zadrži svoj viskozitet jer jedino tako može pravilno raditi. Dakako, s vremenom ga gubi pa ga je potrebno zamijeniti, obično svake druge godine, ali to može ovisiti i od proizvođača do proizvođača te od tipa automobila. Ako osjetimo da kočnice slabije ‘hvataju’, prvo što trebamo provjeriti upravo je ulje u kočnicama. S vremena na vrijeme dobro je provjeriti kočiono ulje ako ste u tome vješti. Bitno je da razina ulja uvijek bude na maksimumu, a i što se tiče boje, najbolje je ulje zlatne boje. Ako je smeđe, znak je da ga treba zamijeniti.
ULJE ZA SERVO
Stara vozila nemaju servo niti ulje za servo, a to se veoma lako osjeti po tome što se volan ne može lagano okretati u željenom smjeru već je potrebna prava sila i malo snažniji mišići da ga se pokrene s mjesta. Srećom, servo se već dugo primjenjuje u automobilskoj industriji pa je susret s vozilima bez serva zapravo danas postala prava rijetkost. Ako osjetite da se vaš volan koji je do sada radio ‘poput violine’ teško okreće ili barem ne tako lako kao do sada ili pak čujete zvukove slične pucanju i pištanju, vrijeme je da provjerite ulje za servo ili da vam to učiniti mehaničar budući se do spremnika ovog ulja ne dolazi previše lako kao kod ostalih tekućina na vozilu. Dobra je vijest da ovo ulje obično dugo traje i rijetko mu treba zamjena, ali ipak nije loše provjeriti ga s vremena na vrijeme.
Izvor: Silux.hr