Što morate znati prije kupnje odgovarajućeg ulja za auto?
Auto ulja se koriste za podmazivanje različitih unutrašnjih dijelova u automobilu. Glavna im je funkcija da smanje trošenje dijelova motora koji se mnogo gibaju velikom brzinom i zbog toga stvaraju jako trenje. Uz ovo, ulja štite od korozije, ispunjavaju neravnine te hlade motor.
Auto ulja proizvode se na bazi naftnih derivata, ali mogu biti i sintetička,odnosno na bazi ne – naftnih kemijskih spojeva. Najčešće su zapravo mješavina baznih ulja koji se sastoje od ugljikovodika, polialfaolefina (PAO) i olefina s organskim sastojcima koji se uglavnom sastoje od ugljika i vodika. Kada se govori o uljima veoma visoke kvalitete, 20 posto njihove težine odlazi na estere.
U motoru automobila postoje dijelovi koji se jako brzo kreću te taru jedan od drugoga. Trenjem se kinetička energija pretvara u toplotnu. Zbog svega se također troše dijelovi na motoru, a sve ovo može voditi slabijoj efikasnosti i degradaciji motora. Sve rezultira pojačanom potrošnjom goriva, smanjenjem snage, a u konačnici i ozbiljnim kvarovima.
Auto ulje stvara lagani zaštitni film po dijelovima motora koji taru jedan o drugi, sve kako bi se smanjio direktan kontakt među njima, a na ovaj način se smanjuje temperatura te zaštićuju dijelovi motora. U benzinskim motorima klipni prsten izlaže ulje najvišoj temperaturi od 160 stupnjeva Celzijevih, dok u dizelskim motorima to mogu biti i temperature iznad 315 stupnjeva Celzijevih. Viskoznija (ljepljivija) motorna ulja stvaraju tanji premaz na dijelovima motora pod ovako visokim temperaturama.
Ne treba zaboraviti ni da ulje za auto koje djeluje kao premaz preko dijelova motora, sprječava ulazak kisika na njih, a time se smanjuje korozija, odnosno hrđa. U mnoga se ulja dodaju inhibitori korozije, a mnoga imaju i deterdžente i disperzante koji pomažu da mašina ostane čista i da se na stvaraju naslage starog ulja.
Zbog stalnog trenja u motoru stvaraju se mikroskopske čestice koje mogu dospjeti u ulje. Kako bi ono uvijek bilo čisto, postoje uljni filteri. U njima ostaju sitni dijelovi koji bi mogli naštetiti motoru pa je ovo veoma važan dio kojeg je potrebno redovito održavati i mijenjati.
Auto ulja dijelimo na motorna, sintetička i polusintetička. Motorna ulja su najjeftinija, a napravljena su kao produkt destilacije nafte, drveta, ugljena. Danas obično nemaju dovoljno dobra svojstva koja zadovoljavaju podmazivanje novih automobila. Sintetička ulja su umjetna ulja napravljena od sintetičkih baznih ulja i aditiva te omogućavaju superiornije performanse s obzirom na motorna. Polusintetička ulja su spojevi motornih i sintetičkih ulja, s time da udio motornih ulja iznosi oko 30 posto. Ona nude bolje performanse nego motorna ulja, ali su i jeftinija nego sintetička.
Kada birate koje ćete ulje staviti u svoj automobil, trebate pogledati u priručnik vozila kako bi ste saznali gradaciju viskoziteta ulja za auto. Viskozitet ulja ovisi o temperaturi, a odnosi se na protok kroz motor. Rjeđa lakše protiču pri niskim temperaturama te daju bolji i brži start na nižim temperaturama, dok gušća lakše protiču i daju bolji start na visokim temperaturama.
Uz viskozitet, ulja za auto kategoriziraju se s obzirom na kvalitetu. To je kvalifikacija prema radnim karakteristikama, a poznajemo tri vrste – API, S i C. U svakoj postoji niz potkategorija. API označava American Petroleum Institute i prihvaćen je i u Europi te dijeli ulja na dvije kategorije. S označava Service kategoriju, a to su ulja za automobile na benzinski pogon te unutar nje postoji još 11 potkategorija s obzirom na vrstu motora. C označava Commercial kategoriju, a to su ulja za vozila s dizelskim motorom te u sebi ima još 13 potkategorija.
Uz ovo postoji još nekoliko kvalifikacija. Jedna od njih je i ACEA kvalifikacija koja je stvorena unutar Asocijacije europskih proizvođača vozila te označava ulja veoma visokih standarda te performansa i omogućuju duge intervale između izmjena i smanjenu potrošnju goriva. SAE kvalifikacija je kvalifikacija Američkog društva automobilskih inžinjera prema kojoj se ulja dijele na monogradna i multigradna, a s tim da su monogradna ulja samo za određenu sezonu (toplu ili hladnu), dok se multigradna mogu koristiti u različitim sezonama. I, za kraj postoji i JASO klasifikacija koja je izrađena u Japanu i odnosi se na benzinska vozila proizvedena u Japanu.
Većina automehaničara predlaže promjenu ulja nakon 15,000 prijeđenih kilometara, mada je na nekim uljima naznačeno da ih ne treba mijenjati prije nego se prijeđe 30,000 kilometara. Također, ako automobil ne vozite često, svejedno je dobro promijeniti ulje nakon godine dana i ako nije prošao naznačenu kilometražu, a sve kako bi se motor što više očuvao te radio maksimalnim kapacitetom.
Izvor: Silux.hr