Autobusni prijevoznici žele dio državnih subvencija za prijevoz učenika
Udruga hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP) pozdravlja uvođenje besplatnog prijevoza vlakom za učenike osnovnih i srednjih škola, ali upozorava da će ih koristiti mali postotak učenika te traži da isti sustav državnih subvencija obuhvati i autobusne prijevoznike.
U obrazloženju odluke o uvođenju besplatnog prijevoza HŽ-om, navodi se u priopćenju UHAJLP-a, Vlada je istaknula je da će prijevoz moći koristiti oko 780.000 djece i učenika osnovnih i srednjih škola na području cijele Hrvatske. No, zapravo će, smatraju u udruzi, prijevoz vlakom za svakodnevno putovanje u školu moći koristiti 10 do 15 posto učenika tj. oni koji žive uz prugu.
Autobuseri ističi kako je temelj za uvođenje besplatnog prijevoza HŽ Putničkim prijevozom tzv. koncept javne usluge, na temelju koje HŽ Putnički prijevoz od države dobiva više od 450 milijuna kuna godišnje, te dodatni pilot-projekt Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kojim će se tom poduzeću u javnom vlasništvu u idućih 15 mjeseci isplatiti novih 30 milijuna kuna.
“Iako postoje zakonske pretpostavke, ali i obveze iz europskih direktiva, javna usluga se ne isplaćuje poduzetnicima koji autobusima prevoze đake, radnike i ostale putnike na rutama koje uglavnom nisu ekonomski održive, već isključivo državnim tvrtkama poput HŽ-a ili Jadrolinije”, žale se iz UHAJLP-a .
Komentirajući nedavnu odluku resornog ministra Olega Butkovića, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović istaknuo je da od ukupnog broja učenika osnovnih i srednjih škola, HŽ godišnje preveze najviše 15 posto, nešto više od trećine njih se nalazi u gradovima koji imaju neki oblik javnog gradskog prijevoza također pokriven javnom uslugom, dok oko polovice isključivo ovise o javno-linijskim autobusnim prijevoznicima.
“Odluka ministra Butkovića o uvođenju besplatnog prijevoza učenika HŽ-om je dobar korak, ali diskriminira oko 390.000 učenika koji ne žive uz prugu i ovise isključivo o javnom autobusnom prijevozu. Od 2018. godine, dakle pune tri godine, čekamo provedbu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu te Pravilnika o obavljanju javnog linijskog prijevoza kojim bi se utvrdila pravila i načini sufinanciranja kakvi postoje u gotovo svim europskim zemljama”, smatra Meštrović
Misli da bi se uvođenjem javne usluge stvorili preduvjeti za besplatan prijevoz učenika autobusima na javnim linijama, ali i značajno jeftinije karte za radnike i umirovljenike.
“I sve to za manji iznos nego što danas država godišnje isplaćuje HŽ-u kojeg mogu koristiti samo rijetki građani”, ističe Meštrović, naglasivši da autobusni prijevoznici također obavljaju javnu funkciju, kao i da o njima ovisi 80 posto prijevoza u hrvatskim županijama.
Osvrnuo se i na nedavnu situaciju u kojoj se zapalio autobus jednog prijevoznika u blizini grada Sinja, što je izazvalo žestoku reakciju lokalnih vlasti i roditelja, a danima već puni novinske stupce.
“U potpunosti razumijemo ljutnju roditelja, ali prijevoznici su dovedeni do ruba i na brojnim linijama uskoro neće biti autobusa. Od nas se očekuje da obavljamo javnu funkciju, a pritom se ne provodi Zakon koji bi nam omogućio obnovu flote, češće linije i veće plaće za vozače”, naveo je.
Članovi Udruge, inače, zapošljavaju gotovo 5.000 vozača koji ih zadnjih godina napuštaju kako bi otišli voziti u europske zemlje u kojima normalno funkcionira koncept javne usluge.
“Sve što tražimo je provođenje hrvatskih Zakona te uspostavljanje pravila kakva vrijede u EU. Ministar Butković stalno ističe da su sredstva za to predviđena u proračunu, ali tim više zabrinjava što implementacija nikako ne kreće”, zaključio je Meštrović.
HINA