Aktualno Featured Vijesti Zanimljivosti

3D crtanje u Renaultu: digitalna tehnika koja svaki crtež čini potpunim


Baš kao suvremena industrija filma, videoigara i kartografije, automobilska industrija u posljednjih nekoliko desetljeća sve više ulaže u 3D modeliranje kako bi oživjela svoje projekte. Zato se danas, prije nego što završe na proizvodnoj liniji, automobili najprije rađaju u 3D svijetu. Misija digitalnog oblikovanja vozila povjerena je dizajnerima kojima je svakoga dana na raspolaganju sve više digitalnih alata. Jedan takav alat je i 3D crtanje – revolucionarna tehnologija za izradu crteža bez olovke i ploče! Dobro došli u budućnost!

Tehnološki centar u Guyancourtu, 1. prosinca 2021. Osoba naoružana VR naočalama i kontrolerom u svakoj ruci stoji nasred sobe i mahnito gestikulira. Čini se kao da crta nevidljive linije po zraku – zanimljiv prizor koji neodoljivo podsjeća na svijet virtualnih igara. Pa ipak, čovjek koji crta, Udo, nije gamer, već dizajner! I u tom trenutku naporno radi. Njegova najnovija spravica? Alat za 3D crtanje – tehniku modeliranja koju trenutačno uvodi Odjel za dizajn Renault Grupe.

ŠTO SVE UKLJUČUJE 3D CRTANJE?

3D crtanje poseban je oblik intuitivne tehnologije koja omogućuje crtanje po zraku.
Crtanje po zraku? I Pablo Picasso je eksperimentirao s tom metodom 1949. Slavni španjolski slikar zamijenio je olovku upaljačem kako bi naslikao crteže s pomoću svjetlosnih linija. Njegova djela ovjekovječio je fotograf Gjon Mili, a tehnika crtanja postala je poznata pod nazivom svjetlosni crteži. Bila je to umjetnička forma koja je već tada predvidjela korištenje zraka kao slikarskog platna.

Do danas je tehnika 3D crtanja ostala više-manje ista, a upaljač i kameru zamijenile su VR naočale. Iako su prvi modeli takvih naočala predstavljeni prije 50 godina, njihova uporaba naglo je porasla u prošlom desetljeću, kada su komercijalni modeli preplavili tržište videoigara.

Kada stave naočale, dizajnere kao da proguta virtualna stvarnost njihova studija. S po jednim kontrolerom u svakoj ruci biraju boje, crtaju linije, stvaraju oblike, ispunjavaju površine i mnogo toga drugog. Računalni program pritom bilježi svaku njihovu kretnju.

GOTOVO NEOGRANIČENA SLOBODA DIGITALNOG CRTANJA

Rad dizajnera počeo se mijenjati već krajem 90-ih popularizacijom crtanja na digitalnim tabletima. Tehnika 3D crtanja ide korak dalje jer ne zahtijeva upotrebu tableta, olovke, miša ili radne površine. Nastupila je nova era dizajna, a dizajniranje automobila postalo je nezamislivo bez digitalnih alata.

„Renault Grupa već neko vrijeme iskorištava prednosti postojećih digitalnih alata, a danas je zakoračila u novu eru dizajna.”

Napredak tehnologije i digitalizacija pružili su deset puta veću slobodu dizajnerima i učinili njihove projekte još pristupačnijima. Još nikada nije bilo tako lako izraditi 3D skicu, razraditi ideju, modelirati oblike (čak i u mjerilu 1:1!) ili ispuniti 3D tijela. „To nam štedi vrijeme”, dodaje Udo. Ranije su nam bila potrebna najmanje četiri tjedna za skeniranje ili strojnu obradu podataka, dok se sada sve odvija u stvarnom vremenu. To je golema prednost.” Ukratko, 3D crtanje uvelike olakšava eksperimentiranje s novim idejama, budući da se one brže i lakše pretaču u stvarnost.

Jedini su nedostaci naprezanje očiju, glavobolja te bol u leđima i zglobovima koju neki dizajneri prijavljuju nakon duljeg rada. „Kada crtate u 360-stupanjskom okruženju, morate biti u dobroj formi i uzimati stanke svakih sat vremena”, kaže Udo.

Inženjeri već sada razmišljaju kako učiniti novu tehniku crtanja ugodnijom i smanjiti postojeća ograničenja. Primjerice, kako učiniti VR naočale lakšima. Trenutačno razvijaju i naočale mješovite stvarnosti kako bi dizajneri mogli istovremeno raditi u virtualnom okruženju, pratiti zbivanja u stvarnom okruženju i komunicirati s kolegama.

SURADNJA 2.0

3D crtanje otvara novu mogućnost za dizajnere jer sada mogu raditi istovremeno i na istim projektima, bez obzira na to gdje se nalazili.

„Dok god imate internetsku vezu, zemljopisne granice ne postoje. Imate dojam kao da ste u istoj sobi, iako ste udaljeni tisućama kilometara”, kaže Udo. Dva dizajnera mogu međusobno komunicirati preko slušalica alata za 3D crtanje i mikrofona ugrađenog u VR naočale. Mogu razgovarati, pokazivati radove, pa čak i surađivati na zajedničkim projektima: sve to iz udobnosti svojeg doma, ureda ili s bilo koje točke u svijetu.

Rezultat su beskonačne mogućnosti i znatno manji broj nesporazuma.
„Virtualna stvarnost uvodi nas u trodimenzionalni svijet u kojemu se možemo još preciznije izraziti.”

No to nije sve: optimiziran je i sâm radni postupak. Modeli se najprije izrađuju tehnikom 3D crtanja i zatim digitaliziraju. Digitalizirani dokumenti zatim se dostavljaju osobama koje rade na dizajnu i proizvodnoj liniji. Na primjer, dizajner može dostaviti digitalnu kopiju svojeg rada maketaru koji će prema njoj izraditi fizički predložak ili pak inženjeru koji će procijeniti izvedivost dizajna.

Slično kao i digitalno modeliranje, 3D crtanje smanjuje vjerojatnost za nastanak nesporazuma i postupno ukida granice između struka.

NOVI ALAT DIZAJNERA KOJI RADE U PROŠIRENOJ STVARNOSTI

Već neko vrijeme digitalno crtanje daje dizajnerima moć da proizvedu više verzija svojih radova i da od samog početka rade brže i idu još dalje. Tehnika 3D crtanja dodatno je pridonijela tom trendu. Osim što smanjuje troškove i vrijeme proizvodnje, nova tehnologija olakšava pregled i ispravke radnih skica.

Konkretno, dizajneri sada mogu s većom preciznošću doraditi detalje svojih crteža, eksperimentirati s različitim vrstama površina, služiti se alatima za zrcaljenje kako bi dvodimenzionalne oblike pretvorili u trodimenzionalne objekte, poboljšati završnu obradu crteža i modela, prezentirati projekte u stvarnom vremenu, pa čak i ispisati svoje crteže s pomoću 3D pisača.

Suvremeni dizajneri ne boje se iskoristiti brojne prednosti takve tehnologije te je kombiniraju s novim vještinama i čitavim nizom alata kako bi izrazili svoje ideje u okviru proširene stvarnosti.

„Stvarne makete radnih verzija dizajna i dalje će nam biti potrebne jer kupci žele pravi proizvod, nešto što mogu dodirnuti i osjetiti.”

Prema Udu, 3D crtanje nije zamijenilo tradicionalne tehnike koje i dalje imaju ulogu. Digitalne i tradicionalne tehnike idu ruku pod ruku. Svaka od njih igra važnu ulogu u postupku dizajniranja automobila. Maketari i dalje koriste plastelin koji je idealan za oblikovanje siluete novog vozila i koji uvelike određuje uspješnost dizajna u njegovim završnim fazama. Slično tomu, tehnika 3D crtanja samo je polazište dizajnerskog procesa i nipošto ne zamjenjuje talent dizajnera.

3D crtanje omiljeno je i u drugim industrijama

Dizajneri Renault Grupe nisu jedini koji se koriste ovom novom tehnologijom. Već se primjenjuje u mnogim dizajnerskim školama, a koriste je i dizajneri koji rade na oblikovanju motocikala, sportskih cipela, biciklističkih kaciga i ruksaka. Vjerujemo da će u skoroj budućnosti upravo ta tehnologija odlučivati o uspjehu brojnih projekata u različitim područjima, poput mode, dizajna interijera, medicine, arhitekture i razvoja videoigara.



Source link

Related Posts